BRLLNT: échte ecocoating met impact
Ondernemers leren graag van anderen. Over innovatie, groei, export, ondernemerschap en financiering sparren ze geregeld met collega’s of adviseurs, waaronder die van de Friese Ontwikkelingsmaatschappij (FOM). Zo ook ondernemer Paul M. van den Boogaard van het afgelopen jaar gestarte NederSolutions en BRLLNT®.
Bij het zien van het logo van BRLLNT® denk je al gauw aan het predicaat koninklijk. En misschien is dat ook wel een beetje waar. Toen Paul NederSolutions in juni 2020 begon, deed hij dat samen met twee vrienden en mede-routiniers uit de verfwereld. “Samen hebben we zo’n honderd jaar aan ervaring”, vertelt Paul ons.
Als onderdeel van de firma NederSolutions ontstond na een paar maanden het merk BRLLNT®. Niet een kroon, maar de kop van een verfpistool met bijbehorende nevel siert het logo. Daarmee verwijst het logo direct naar de dagelijkse bezigheden. BRLLNT® ontwikkelt en produceert namelijk ecocoatings door middel van zogeheten eco-nanotechnologie met een laag percentage of zonder VOS-gehalte (vluchtige organische stoffen). Dit heeft een zeer lage CO2-uitstoot tot gevolg, wat het milieu én een gezonde werkomgeving ten goede komt. Bovendien maken ze het betaalbaar voor de consument.
Don Quichot van de verfwereld
“Op dit moment dicteren verflobby’s de Europese Unie. Dat houdt in dat de grote jongens geen échte stappen ondernemen om dingen te veranderen. Ze kijken liever de kat uit de boom”, vertelt de ondernemer. Daar heeft hij z’n eigen ervaringen mee. “Ik liep al langer rond met het idee iets als BRLLNT® te beginnen. Ik zocht contact met de verfreuzen in Nederland, maar die bleken niet geïnteresseerd.” Daarom besloot hij het zelf te doen. Paul noemt zichzelf daarom ook wel de Don Quichot van de verfwereld.
85 procent milieuwinst
Met het milieu, gezondheid en betaalbaarheid hoog in het vaandel ontwikkelde hij met BRLLNT® de FormulaBox®. Een pakket van ingredienten dat producenten in binnen- en buitenland op aanvraag toegestuurd krijgen om zo coatings en verven à la BRLLNT® te maken. Met de aanvraag ontvangen ze de box met het bijbehorende recept en het geheime BRLLNT-ingrediënt. Zo ontstaat er een ijzersterke samenwerking. “Zij kennen hun markt het beste en wij ons merk.” Dit zorgt voor een win-winsituatie voor alle partijen. “Invoerrechten vallen weg en er is tot 85 procent minder transport; een van de grootste oorzaken van vervuiling wereldwijd.”
Het goede communiceren
Het had niet veel gescheeld of Paul was z’n avontuur in Azië begonnen. Maar de samenwerking met z’n Chinese partner mislukte. “Hij wilde ons contract openbreken, wat ten koste zou gaan van de geheimhouding van mijn recept.” Iets wat Paul, omwille van z’n visie, niet kon laten gebeuren. ”Zo kwam ik na jaren weer terug in m’n geboorteplaats Leeuwarden.”
Hier begon hij helemaal opnieuw en kwam hij via Wessel de Vries van Ynbusinness in contact met Sybo Zijlstra van de FOM. Hij zag potentie in de buitenlandse plannen van de verfontwikkelaar. Na intensief contact werd de financieringsaanvraag door de FOM goedgekeurd. Over de samenwerking tijdens het proces is Paul zeer te spreken. “Het zijn serieuze mensen die bovendien makkelijk bereikbaar zijn. Zo app ik geregeld met Sybo, waardoor de lijnen kort zijn. Ik ben wel van het goede communiceren”, aldus de Leeuwarder.
Met de lening van de FOM had hij genoeg kapitaal om met z’n plan uit de startblokken te schieten, maar helaas kan dat nog niet zoals hij wil. “Ik wil maar wat graag aan de slag, maar door corona kan ik voor testen niet naar buitenlandse verfproducenten. Daar moet je namelijk wel bij zijn.” Ondanks de beperkingen, zit hij niet stil en begint het in Noord-Nederland te lopen. Daarnaast lijkt door een samenwerking met verfpionier Zandleven het vooruitzicht op buitenlandse markten zoals China en Australië een kwestie van tijd.
Eco, maar dan écht goed
Ondertussen is het Paul opgevallen dat andere partijen ook voorzichtig zijn begonnen met het verkopen van eco-producten, maar naar eigen zeggen niet op de juiste manier. “Dat doen ze volgens hetzelfde principe als bioproducten. Ze maken het duurder, terwijl wij laten zien dat dat niet hoeft. En dat is jammer, want mensen worden zo afgeschrikt door de hogere prijs.”
Ondanks corona ziet hij de toekomst van BRLLNT® rooskleurig. “We brengen iets waar vraag naar is en doen het ook nog eens betaalbaar.” Zijn motivatie om dat te doen is op z’n minst nobel te noemen. “In China ben ik me rot geschrokken. Jonge mensen, vooral dames, net wat ouder dan m’n dochter, werken daar dag in dag uit in coatingsfabrieken waar kankerverwekkende stoffen eerder regel dan uitzondering zijn. Met als gevolg dat ze de veertig waarschijnlijk niet eens halen. Dat kan en moet anders.” Paul z’n missie is dan ook kraakhelder. “Leuk verdienen is mooi meegenomen, maar als BRLLNT® het goed blijft doen, verandert er echt wat. Voor het milieu, maar ook voor het leven van fabrieksarbeiders, voor die jonge mensen.”