NXT Motors: lijkt op Tesla, maar niet op Musk
Het klinkt zo opgeblazen, zo van de luchtkastelen, maar NXT Motors uit Heerenveen heeft beslist iets weg van een Tesla-variant onder de motoren. Eigenzinnig ontwerp, elektrische aandrijving, baanbrekend, hoge kickfactor en een bijzondere ondernemer in de persoon van Harm Besseling.
Maar Besseling lijkt tegelijk in heel veel níét op Tesla’s Elon Musk. Want Besseling gruwt ervan om op de pof eerst een fraai en goed verkopend imago op te bouwen. ,’Ik kan er slecht tegen als partijen miljoenen euro’s lenen, van alles beloven en tenslotte niet leveren’, zegt de directeur-eigenaar van NXT Motors, die daarbij overigens doelt opeen andere partij dan Tesla. ‘Wij doen het allemaal op een ouderwetse manier. Eerst een product, daarmee geld verdienen en van dat geld opschalen en nieuwe modellen betalen.’
‘Sommige verkooppraatjes zijn bijna een vorm van liegen’
Daar zit geen woord Chinees tussen. Harm Besseling is overtuigd van zijn ondernemersvisie. ‘Veel verkooppraatjes van starters zijn bijna een vorm van liegen.’ Hij wil dat niet. Geen loze marketing vooraf, maar de markt pas bewerken als de producten zich bewijzen. Zo, en niet anders, moet NXT Motors de wereld veroveren. Duidelijkheid boven alles. Het antwoord op de vraag of Besseling nu motorfanaat is, óf techneut met bovenmatige interesse voor elektrische voortstuwing óf ondernemer past daarbij: ‘Ondernemer ben ik wel het laatst. Van jongs af aan ben ik geïnteresseerd in alles op wielen.’
Hij legt uit: ‘We hebben in de familie transportbedrijven. En in mijn defensietijd was ik daarom de voertuigenspecialist binnen onze eenheid. Ik zat bij een verkenningseenheid. Wat zo’n eenheid doet in vredestijd? Ik ben in Afghanistan geweest, we moesten daar diep vijandelijk gebied in. En in vredestijd bereid je je voor op een uitzending.’
Motorwereld loopt achter op die van auto’s
Zo, in een paar zinnen weten we al heel veel over Harm Besseling. Recht op het doel af. Baanbrekend vindt hij zichzelf trouwens niet, want alles hangt samen met de motorwereld die nu eenmaal achterloopt op die van de auto’s. Hij wijst erop dat meer dan 20 jaar geleden al de eerste ‘hybride’ auto werd gelanceerd, de Toyota Prius. En het is de regelgeving (geluid, CO2-emissie) die een serie innovaties aanjaagt, zo stelt Besseling.
NXT Motors staat aan de vooravond van de productie van het eerste model. De afgelopen jaren werd gewerkt aan het design, de techniek en perfectionering van het modulaire ontwerp dat ervoor zorgt dat het aantal handelingen bij de productie flink is afgenomen – minder handjes maken het goedkoper – maar ook dat er relatief eenvoudig straks vier modellen kunnen worden gemaakt. Het resultaat: een strakke motor die qua prijs concurreert met de top van het middensegment (tussen de 20.000 en 30.000 euro).
‘Anders, omdat we blanco zijn begonnen’
Er zijn overigens al wel wat elektrische motoren, maar die zijn functioneel en spreken de motorliefhebber niet aan, weet Besseling: ‘Er zijn vaak fiscale redenen om zo’n motor te nemen.’ NXT Motors levert elektrische motoren met unieke eigenschappen: 70 procent minder onderdelen, 30 procent minder gewicht, monocoque design (de dragende constructie is niet het frame maar de ‘schaal’, zoals bij een ei) en topmaterialen. Besseling: ‘We zijn eigenlijk heel goedkoop,want als je ziet wat we erin stoppen, zou de motor wel 50.000 euro moeten kosten.’
Besseling somt moeiteloos de bijzonderheden van de NXT Motor op. ‘We hebben het heel anders kunnen doen omdat we blanco zijn begonnen’, legt hij uit. ‘Bij ons bestond niet de ambitie om een traditionele motor kosten-efficiënt te produceren. We hebben geen bestaande situatie, zoals een grote fabrikant. En dus ga je het allemaal anders doen in plaats van het bestaande aan te passen.’
Sybo Zijlstra, Investment Manager FOM:
‘Harm Besseling is een gedreven ondernemer, hij weet wat-ie doet en hij bokst het steeds weer voor elkaar. Hij is bovendien nuchter en realistisch. We hebben NXT Motors begin 2019 al eens gefinancierd en afgelopen jaar nog eens, toen het vanwege de corona-perikelen lastiger was een investeerder te vinden. Voor de FOM als Friese investeerder is een bedrijf als NXT Motors een mooi voorbeeld van steun aan een ontwikkeling vanuit Friesland.’
‘Deze motor vind je geweldig of niet’
Maar één ding stond voorop toen Besseling achter de tekentafel zat: de motorliefhebber moet op de elektrische motor. Besseling: ‘Sommigen willen lawaai maar dat is voor een deel ook kuddegedrag. We hebben op de motorbeurs gestaan en daar hebben we gezien dat veel mensen met een eigen mening interesse hadden. Het is een ander type motorrijder. Hoger opgeleid, een beetje de Tesla-rijder, vooruitstrevend. Je moet met deze motor niet in het verleden blijven hangen. Deze motor vind je geweldig of niet. Is prima. Er zijn genoeg die ‘m geweldig vinden.’
Besseling heeft de tijd genomen voor de financiering van NXT Motors. Flinc, onderdeel van de NOM, heeft daarbij geholpen de plannen aan te scherpen en contact gelegd met investeerders. ‘Dat is nu prima geregeld vanuit een goede samenwerking’, vindt hij. ,,Mijn ambitie is om zo min mogelijk geld te lenen. Ik wil het bedrijf zelf in handen houden. We kunnen nu rustig meegroeien met de vraag en we hebben geen bedrijf met een waterhoofd. Ik ga ook geen gekke dingen doen met pre-orders en zo.’
Geld verdienen in plaats van lenen
NXT Motors werkt met modules, waardoor vanuit een serie basiselementen snel nieuwe modellen kunnen worden geproduceerd. ‘We willen ook al snel een tweede type op de markt brengen. Eén voor een populair en groot segment.’ Want er moet geld verdiend – in plaats van geleend – worden.
Dit artikel is eerder geplaatst in NOMMER 39.