NXT Motors: de wereld veroveren met elektrische motorfiets
“We hadden gelijk een goed gevoel bij de mensen van de FOM. Ze zijn heel daadkrachtig en doen wat ze zeggen.”
Harm Besseling kreeg in 2014 een innovatief idee voor een nieuwe elektrische motorfiets en twee jaar later was NXT Motors een feit. De afgelopen jaren is hard gewerkt aan prototypes voor de eerste twee modellen. Mede dankzij een financiering voor ondernemers van de FOM, heeft het bedrijf de laatste ontwikkelingsfase kunnen afronden. Eind 2019 moeten de eerste motoren in productie gaan. Vanaf volgend jaar wil NXT Motors de Benelux-markt veroveren, gevolgd door de rest van Europa, de Verenigde Staten, Azië en het Midden-Oosten. Oprichter Harm Besseling vertelt over zijn bedrijf en zijn ervaringen met de FOM.
Zoals vaak het geval, ontstond het idee voor NXT Motors vanuit een eigen behoefte. Harm Besseling licht toe: “De eerste hybride auto is al meer dan twintig jaar geleden op de markt gekomen, maar er is nog nauwelijks aanbod in elektrische motorfietsen. De motorbranche loopt gemiddeld vijftien jaar achter bij innovaties in de auto-industrie en dit is daarop geen uitzondering. Er bestaan eigenlijk maar twee merken die wat succes hebben met elektrische motorfietsen, en die motormerken zijn relatief onbekend.”
Elektrisch maakt innovatief ontwerp mogelijk
Het viel Besseling ook op dat het ontwerp van deze elektrische motorfietsen nog heel traditioneel is, met het vertrouwde stalen frame. Ook dat kan anders, was zijn conclusie. “Anders dan bij een auto, is een motorfiets vooral gebouwd rondom een motorblok en brandstoftank. Dus zodra die plaatsmaken voor elektrische aandrijving, kun je volstrekt andere dingen doen met het ontwerp. Wat namelijk overblijft is een soort rijdende batterij, zonder stalen frame dat alles met elkaar moet verbinden.”
NXT Motors koos daarom voor een geheel andere aanpak. Bijvoorbeeld door het gebruik van composietmateriaal op basis van carbon. Heel sterk, maar een stuk lichter. De motorfiets van NXT Motors bestaat bovendien uit 70 procent minder onderdelen dan een traditionele motor. Hierdoor zijn ook veel minder assemblage-handelingen nodig. Dat alles maakt het productieproces een stuk duurzamer, met een veel lagere CO2-uitstoot. Er is uiteraard wel aandacht besteed aan een herkenbare vorm en aantrekkelijk design. Het oog wil immers ook wat.
Meer dan alleen een mooi idee verkopen
Om zijn idee te kunnen uitvoeren, besloot Besseling om fulltime met zijn nieuwe bedrijf bezig te zijn. Dat was ook het moment om externe investeerders aan te trekken. Verschillende financieringsrondes volgden. “We wilden niet alleen een mooi verhaal verkopen, maar met iets concreets komen. Daarom hebben we het ontwikkelingsproces opgedeeld in verschillende stappen en voor ieder afzonderlijk deel een investeerder gezocht. Zo hoefden we per keer ook minder aandelen uit te geven.”
Na twee eerdere succesvolle financieringsrondes, kwam NXT Motors voor de laatste fase van ontwikkeling terecht bij de FOM. Na meer dan een jaar gesprekken te hebben gevoerd, is de FOM in 2019 aandeelhouder geworden. Besseling vertelt: “De reden dat het voortraject vrij lang duurde, was dat de FOM alleen optreedt als co-financierder. We moesten dus tegelijkertijd op zoek naar extra investeerders. We wilden namelijk graag de samenwerking aangaan met de FOM.
Blij met FOM als daadkrachtig partner
We hadden gelijk een goed gevoel bij de mensen van de FOM. Ze zijn heel daadkrachtig en doen wat ze zeggen. Dat zijn we helaas ook anders gewend. We hebben met veel investeerders in het hele land gesproken en dat bleef vaak bij mooie vooruitzichten. Wat natuurlijk ook meespeelt is dat een regionaal investeringsfonds als de FOM – anders dan een particuliere investeerder – verder kan kijken dan harde rendementscijfers. En Nederland telt maar een paar van dat soort fondsen. Met de FOM hebben we ook bewust gekozen voor een aandeelhouder die weinig bemoeienis heeft met de dagelijkse gang van zaken. We vinden het namelijk prettig om onze eigen koers uit te zetten.”
De goede samenwerking heeft ertoe geleid dat de FOM ook belangstelling heeft getoond voor een investering in de volgende fase. “Dit is wat ons betreft de laatste financieringsronde, bedoeld om in 2020 de organisatie op te schalen en onze sales te versterken. Daarna willen we winstgevend genoeg zijn om onszelf te kunnen financieren”, aldus Besseling.
Inmiddels komen de eerste reserveringen voor de twee nieuwe motorfietsen binnen, maar in 2020 gaat NXT Motors actief de markt op. “We richten ons het komende jaar vooral op de Benelux. Daarna willen we uitbreiden naar de rest van Europa, de Verenigde Staten, Azië en het Midden-Oosten”, licht Besseling toe. “Ik zie vooral goede kansen in de VS, aangezien deze markt vergelijkbaar is met de Europese markt. Omdat we volgend jaar echt productie gaan draaien, zal ook ons team flink worden uitgebreid.”
Begin op tijd met investeerders zoeken
Besseling deelt nog graag enkele tips voor startende ondernemers. “Het is heel erg belangrijk dat je vroeg begint met investeerders zoeken. Zoals in ons geval met de FOM, kan het best lang duren voordat de samenwerking rond is. Zorg ook dat je meerdere financierders hebt, want daarmee verlaag je het risico voor de individuele investeerder. En werk je plannen zorgvuldig uit. Mijn ervaring is wel dat iedere investeerder anders naar een prognose kijkt. De mensen van de FOM zijn bijvoorbeeld heel nuchter en vinden de cijfers eerder te rooskleurig, terwijl anderen je plannen misschien niet ambitieus genoeg vinden. Het kan dus lastig zijn om meerdere investeerders te overtuigen met een en dezelfde prognose.”
Ben je startende ondernemer en wil je groeien met je bedrijf? De FOM helpt jou graag om je groeiplannen te financieren. Bijvoorbeeld met een starterslening of een andere vorm van financiering. Lees meer over onze financiering voor starters.
Contact
Bezig met mooie plannen voor het bedrijf? Mogelijk kan de FOM helpen bij de uitvoering. Neem contact op met de adviseurs Diederik Jongema of Sybo Zijlstra.
Meer lezen? Bekijk meer door ons gefinancierde bedrijven.