10 tips om succesvol te groeien met je bedrijf
Je bent een eigen onderneming gestart en nu is de tijd aangebroken om verder te groeien. Je wilt bijvoorbeeld opschalen, je diensten of producten verder ontwikkelen, marketingactiviteiten inzetten of personeel aannemen. In deze nieuwe groeifase zul je hele andere uitdagingen tegenkomen dan in de vroege start-up-fase van je onderneming. In dit artikel geven we daarom tien tips om succesvol te groeien met je bedrijf.
Groeien met je bedrijf: zo doe je dat
1. Stel ambitieuze doelen
Groeien met je bedrijf begint met de juiste instelling. Stel ambitieuze doelen en denk niet te klein. Want groeien is vrijwel onmogelijk zonder het nemen van risico’s. Wees dus niet tevreden met alleen een stabiele omzet. Dat kan je gedurende een korte periode weliswaar succes brengen, maar zal niet leiden tot verdere groei. Om bedrijfsgroei te realiseren, is het belangrijk dat je duidelijk weet wat je wilt bereiken en waarom. Daarnaast dien je een concreet stappenplan te hebben om deze doelen te bereiken. Het opstellen van een businessplan is daarvoor een goed uitgangspunt. Zolang je doelen helder zijn, zal je veel uitdagingen het hoofd kunnen bieden.
2. Ga op zoek naar financiering
Groeien met een bedrijf gaat vrijwel altijd samen met het doen van investeringen. Daarvoor heb je waarschijnlijk extra financiële middelen nodig. Vooral als je onderneming nog niet winstgevend genoeg is om de benodigde investeringen op te brengen. Het kan dan interessant zijn om externe investeerders aan te trekken. Wacht daar niet mee totdat je het geld echt hard nodig hebt, maar begin op tijd. Financiering geeft je namelijk de ruimte om je bezig te houden met de groei van je bedrijf. Er zijn verschillende manieren om aan financiering te komen: denk bijvoorbeeld aan een lening of het verkopen van aandelen aan een investeerder. Dat laatste heeft als voordeel dat je geen rente- en aflossingsverplichtingen hebt en pas dividend hoeft te betalen als je bedrijf winstgevend is. Laat je wel goed informeren, zodat je goede voorwaarden kunt afspreken.
3. Maak gebruik van je netwerk
Je hebt sinds de start van je bedrijf vast al een mooi netwerk opgebouwd. Vergeet daarom niet om gebruik te maken van dit netwerk. Niet alleen om nieuwe contacten op te doen, maar ook om tips van andere ondernemers te verzamelen. Er is in je netwerk ongetwijfeld veel kennis en ervaring aanwezig die jou verder kunnen helpen. Let er wel op dat je niet alleen om gunsten gaat vragen. Voordat je dat doet, is het slim om eerst zelf in je netwerk te investeren door anderen te helpen. Bijvoorbeeld door het delen van je eigen kennis, expertise en contacten. Wees verder creatief en kijk over de grens van je eigen sector of branche heen. In alle sectoren zijn ondernemers aanwezig die je mogelijk kunnen helpen met interessante oplossingen.
4. Investeer in goed personeel
Om je groeiambities waar te maken, heb je goede mensen nodig. Want groeien met je bedrijf lukt nu eenmaal niet alleen. Bepaal daarom van tevoren welke kennis, ervaring en competenties je nodig hebt om je doelstellingen te behalen. Communiceer hier helder over en wees duidelijk in je vacatures. Dan is de kans het grootst dat je de juiste kandidaten aantrekt. Kijk ook verder dan cv’s alleen. Er breekt waarschijnlijk een spannende en dynamische periode aan voor je bedrijf. Dan is het belangrijk dat je mensen in huis hebt met de juiste ambitie en motivatie. Bespreek ook hoe je geschikte kandidaten voor een langere periode aan je kunt binden en wees realistisch of je dat kunt bieden. Met een competent en stabiel team achter je, ben je goed voorbereid op verdere groei.
5. Leer om te delegeren
Ondernemers vinden het vaak moeilijk om te delegeren. Herkenbaar? Dan ben je waarschijnlijk gewend om alles zelf te doen. Maar als je gaat groeien met je bedrijf, zul je steeds minder tijd overhouden. Het is dan belangrijk dat je mensen om je heen verzamelt die een deel van je taken kunnen overnemen. Zo kun jij je richten op de verdere groei en de toekomst van je bedrijf. Ga daarom na welke werkzaamheden je aan anderen kunt overdragen. Deze taken kun je uitbesteden aan je eigen personeel, maar denk ook aan het inhuren van externe expertise. Vraag jezelf daarnaast eerlijk af of je een goede manager bent. Een goede ondernemer zijn, wil namelijk niet automatisch zeggen dat je goed leiding kunt geven aan je personeel. Wees ook in dat geval niet bang om het management aan iemand anders over te laten.
6. Bewaar de grip op je financiën
Hoe groter je bedrijf, hoe meer geld erin omgaat. En hoe lastiger het wordt grip op je financiën te houden en je geldstromen in goede banen te leiden. De tijd is dan gekomen om je financiële zaken uit te besteden aan een deskundige boekhouder. Zo hoef jij je niet bezig te houden met zaken als facturen en loonstroken. Als je besluit om de financiële administratie toch zelf te blijven doen, zorg dan dat je goed beslagen ten ijs komt. Verdiep je in het boekhouden, maak een realistische begroting en blijf bij met het versturen van facturen. Je wilt hoe dan ook voorkomen dat er te weinig geld binnenkomt om je facturen en je personeel te kunnen betalen.
7. Houd focus op je bedrijfsgroei
Naarmate je bedrijf groeit, is de kans groot dat je steeds meer tijd kwijt bent aan de dagelijkse gang van zaken. Je loopt dan het risico dat je niet meer bezig bent met verdere groei. Stilstand is echter achteruitgang, dus voorkom dat je uit het oog verliest waar je naartoe wilt met je onderneming. Dit kun je doen door vaste momenten in te plannen om te reflecteren op je groeiplannen en deze verder te ontwikkelen. Stel jaarlijkse, maandelijkse en wekelijkse doelen op en check regelmatig of je deze doelen gaat halen. Zo kun je je koers op tijd bijstellen als dat nodig is. Verlies daarnaast je doelen op de lange en middellange termijn niet uit het oog.
8. Blijf je aanpassen aan de markt
Je huidige succes is waarschijnlijk te danken aan het feit dat jouw product of dienst voorziet in een behoefte. Er is een markt voor je product en er komt steeds meer omzet binnen. Kortom, je hebt een goede product-market fit te pakken. Een valkuil voor veel ondernemers is de veronderstelling dat die product-market fit altijd gelijk blijft en dat je alleen nog maar hoeft op te schalen. De uitdaging is echter om die ‘fit’ te behouden. De vraag naar een product kan veranderen, bijvoorbeeld omdat de behoefte van je doelgroep verandert of omdat nieuwe concurrenten betere of goedkopere oplossingen bieden. Vraag je klanten om feedback om erachter te komen of jouw product echt wel zo goed bij ze past en blijf de markt in de gaten houden. En pas je dienst of product waar nodig aan.
9. Blijf innoveren
Wanneer de omvang van je bedrijf toeneemt, zul je merken dat het steeds lastiger wordt om innovatief en flexibel te blijven. Met meer personeel ontstaat er ook meer bureaucratie en administratieve rompslomp, wat vertragend kan werken. Maar innovatie is nodig om ook in de toekomst te blijven groeien. Zorg er daarom voor dat innovatie echt onderdeel wordt van je bedrijf. Dat kun je doen door bewust tijd in te plannen om te werken aan innovatieve ideeën en om het onderdeel te maken van je bedrijfscultuur. Geef je medewerkers de ruimte om te innoveren en stimuleer ze om nieuwe dingen uit te proberen. Wees niet te bang voor mislukkingen, want daar leer je juist van.
10. Schakel hulp in
En tot slot: wees niet te trots om hulp in te schakelen. Besef dat je niet de enige ondernemer bent die het af en toe moeilijk heeft. Veel ondernemers lopen vroeg of laat tegen dezelfde problemen aan en daarom is het zonde om zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Er zijn tegenwoordig heel veel mogelijkheden om advies in te winnen over de groeistrategie van je bedrijf. Schakel bijvoorbeeld de hulp in van een extern adviseur, vraag ervaren ondernemers in je netwerk en zoek online naar tips en oplossingen.
Kortom, er komt veel bij kijken als je succesvol wilt groeien met je bedrijf. Maar zolang je je doelen voor ogen houdt en goed weet wat er voor nodig is om ze realiseren, dan ben je op de goede weg!
Groeien met je bedrijf? De FOM helpt jou als startende ondernemer om je groeiplannen te financieren. Lees meer over onze financiering voor starters.